Cestování a létání s dronem v zahraničí

14. 11. 2020

Jmenuji se Jan Koukal a zamiloval jsem si filmování z dronu. Hodně cestuji a dron si beru s sebou. Jde o to, že obrázek nebo video z výšky skvěle doplní pozemní snímky. Výsledek bude více dynamický a plastický a navíc je to fakt prima zábava. Musíme se ale pobavit o některých důležitých bodech, které při focení ze země prostě nepotřebujeme řešit. Pokusil jsem se je shrnout a stručně okomentovat.

Jaký dron je ten pravý? Zajímá-li nás létání venku, tak musíme zvolit parametry dronu tak, aby zvládl vlivy počasí. Naším hlavním nepřítelem je vítr a nejen ten. Za deště nebo sněžení nemůžeme létat vůbec. Dron má otevřené motory a poškození ve vzduchu znamená jeho zřícení a havárii. Stroj musí zvládnout lehký vánek a tak budeme potřebovat silnější stroj, než jaký se nabízí pro vnitřní prostory. Možná budete chtít, aby nesl kameru s vyšším rozlišením anebo nějakou multispektrální či s termovizí. Takovým zvyšováním nároků se ale snadno dostaneme do konfliktu s nařízeními pro přepravu letadlem (podmínky letecké společnosti) a pro provoz na místě (národní předpisy o provozu dronů). Musíme totiž sledovat dva klíčové parametry: hmotnost stroje a wattáž baterie. Moje zkušenosti jsou takové, že pro cestování i pro použití v ČR je optimální stroj s hmotností do 750g. Ten už unese kamerku 12 mpx s možností nahrávat video 1020p při 30 – 60hz, což jsou dostatečné parametry pro hobíky. Vždy vybírejte dron, který je sériově vyráběný a běžné značky. Otázka baterií souvisí se způsobem přepravy.

Chceme si brát drona s sebou na cesty a možná jeto i důvod, proč si drona pořizujeme. Pokud poletíte letadlem, je třeba přibalit jej do kabinového zavazadla, a to včetně baterek. Udělejte vše tak, aby byl dron dostatečně chráněný a zároveň aby jej bylo možné rychle vybalit, protože každá letištní kontrola ho bude chtít vidět. Samotný dron nepoutá tolik pozornosti, protože, je-li složený, připomíná kameru. Detailně se ale kontrolují baterky, které je třeba mít oddělené od drona a je dobré je ukládat do bateriového pouzdra (dá se koupit na internetu za pár korun). Už při pořizování baterek věnujte pozornost tomu, aby štítek s technickými parametry byl dobře čitelný. Zejména je důležité, aby bylo vidět, kolik má voltů (cca 6-12v) a kolik má Wh (watthodin). Někde je dovoleno převážet baterku max 100 Wh, ale někde jen 40 Wh a to už může být vážný problém. V žádném případě originální parametry nezatajujte nebo nefalšujte. Je dobré mít po ruce i nějaký popis nebo manuál odkazující na konkrétní zařízení.

Vezl jsem už drona do Ruska, do Afriky, do Ameriky, všude, kam jezdím jako scout cestovky Safra-go. Pokaždé byly podmínky přepravy jiné a bylo nutné si je detailně nastudovat. Také počítejte s tím, že kontrola na letišti bude trvat déle, než jste dosud byli zvyklí. Nezapomeňte toto vše zohlednit už při nákupu letenek a volte delší čas na přestupy, nepočítejte s nějakým přeběhnutím mezi terminály apod. Pozor na to, že někde se scanují i domácí lety, kde zase budete vše ukazovat znovu. Prostě svou cestu budete muset plánovat s rozmyslem.

Vlastní provoz dronu v terénu. Počítejte s tím, že každá země má svá pravidla, kterými upravuje použití dronu. Kromě legislativy doporučuji respektovat i etické zásady, tedy to, abyste létáním neplašili zvěř nebo nerušili soukromí lidí. Určitě nelétáme v okolí letišť a ve městech. Také tam, kde jsou osazeny speciální značky, které provoz dronů zakazují. Nelétejte ani, když v místě zákazu právě nikdo není. Věřte tomu, že se o vašem pohybu a manipulaci s dronem ví. Například v ČR jsou pravidla velmi zhruba tato: Nelétat nad obydleným územím, kde je značka zákaz letu dronům, blízkosti letišť, vojenských území a základny. V území, kde není létání zakázáno, musí mít pilot drona vždy na dohled. V cizině se musíme seznámit s místními nařízeními, která se dají najít na internetu https://www.rcprofi.cz/poradna/letani-s-dronem-ve-svete-kde-se-muze-a-kde-ne.html

Průběžná ochrana pořízených dat. Pořízené záběry si průběžně odesílejte na vzdálené úložiště (server) a nenechávejte je u sebe na kartě. Důvodem je to, že může dojít k poškození dat průchodem přes scanovací zařízení na letištích. Navíc případná policejní kontrola (i v terénu) může chtít zkontrolovat, co jste natočili. V takovém případě je prázdná karta optimální stav. Na svých cestách musíte tedy počítat i s vyššími nároky na internetové připojení.

Shrnutí: Kupte si nejprve středně velkého drona a naučte se s ním létat a pořizovat záběry. Nezapomeňte, že létat můžete jen někde. Nelétejte tam, kde máte podezření, že mohou být vojenské objekty. Neplašte volně žijící zvířata, nepoužívejte dron v rezervacích. Při přepravě letadlem věnujte velkou pozornost zjištění všech legislativních omezení letecké společnosti i pravidel v zemi, kde chcete létat. Pro letištní kontroly je důležitá velikost baterek. Vše mějte s sebou v příručním zavazadle.